عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور چیست؟

مبلغیاست که تمام مسافران باید قبل از خارج شدن از مرز پرداخت کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که قانون پرداخت عوارض خروج از کشور از سال 1364 در ایران به اجرا درآمده اما از سال 1398، این عوارض با نام مالیات خروج از کشور از مسافران دریافت می‌شود. مبلغ این عوارض به طور مستقیم به حساب دولت واریز می‌شود و بخش کوچکی از آن به سازمان گردشگری اختصاص دارد. همچنین ذکر این نکته ضروری است که عوارض خروج از ایران تنها برای سفرهای هوایی نیست، بلکه کسانی که قصد سفر از طریق راه‌های زمینی و دریایی را دارند نیز ملزم به پرداخت این مبلغ هستند.

نکته قابل تامل این است که عنوان عوارض خروج از کشور به هزینه‌ای اتلاق می‌شود که باید به شهرداری‌ها بپردازیم. برای همین هم عوارض خروج تا چند سال پیش به حساب شهرداری واریز می‌شد، اما پس از مصوبه بهمن ماه سال ۱۳۹۸، این عوارض با عنوان مالیات خروج از کشور از مسافران دریافت و به حساب دولت واریز می‌شود.

بخش اندکی از این عوارض سهم سازمان گردشگری می‌شود و باقی مبلغ هم در مصارف زیر به‌ کار می‌رود.

  • به‌سازی فرودگاه‌ها و درگاه‌های خروج از کشور؛
  • به‌سازی ناوگان‌های مسافربری هوایی و زمینی؛
  • بازسازی و به‌سازی روستا‌های مرزی

 

چه کسانی از پرداخت مالیات خروج از کشور معاف هستند؟

مسافرینی که با مقاصد تفریحی، زیارتی یا گردشگری به خارج از کشور سفر می‌کنند شامل قانون پرداخت عوارض در هنگام خروج از کشور می‌شوند. اما قانون خروج از کشور برای چند گروه از افراد استثنا در نظر گرفته است:

  • خدمه پرواز یا کشتی‌های مسافربری و تجاری
  • دانشجویان محصل در کشورهای دیگر (به‌ شرط وجود فاصله بیشتر از ۳ ماه میان رفت‌ و آمد به کشور
  • زائرین اربعین حسینی
  • افرادی که مقیم خارج هستند و سابقه کار در وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی دارند
  • جانبازان جنگ تحمیلی و بیمارانی که از شورای پزشکی مجوز درمان در خارج از کشور دارند (به همراهان بیمار نیز بین ۴۰ تا ۶۰ درصد تخفیف برای عوارض خروج از کشور تعلق می‌گیرد)
  • افراد دارای گذرنامه سیاسی

 

 

 

نرخ عوارض خروج از کشور در سال 1402

 

 

نوع سفر

سفر اول(ریال)

سفر دوم(ریال)

سوم به بعد(ریال)

نوع مرز

مسافرین عادی

۴,۰۰۰,۰۰۰

۶,۰۰۰,۰۰۰

۸,۰۰۰,۰۰۰

مرزهای هوایی، زمینی و دریایی

زائرین حج تمتع و عمره

۱,۳۲۰,۰۰۰

۱,۹۸۰,۰۰۰

۲,۶۴۰,۰۰۰

مرزهای هوایی، زمینی و دریایی

زائرین عتبات و عالیات

۳۷۵,۰۰۰

۱۲۵,۰۰۰

۴۵۰,۰۰۰

۱۵۰,۰۰۰

۴۵۰,۰۰۰

۱۵۰,۰۰۰

مرز هوایی

مرز زمینی و دریایی

مرزنشینان

۷۵۰,۰۰۰

۲۵۰,۰۰۰

۶,۰۰۰,۰۰۰

۶,۰۰۰,۰۰۰

۸,۰۰۰,۰۰۰

۸,۰۰۰,۰۰۰

مرز هوایی

مرز زمینی و دریایی

ورزشکاران تیم ملی با مجوز وزارت ورزش

۲,۶۴۰,۰۰۰

۲,۶۴۰,۰۰۰

۲,۶۴۰,۰۰۰

مرزهای هوایی، زمینی و دریایی

 

 

 

از چه روش‌هایی می‌توان عوارض خروج را پرداخت کرد؟

پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق شعب بانک ملی ایران

اگر امکان استفاده از روش‌های پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور وجود نداشته باشد، می‌توانید از روش حضوری پرداخت عوارض استفاده کنید. برای این کار کافی است به شعب مرزی بانک ملی ایران مراجعه و مبلغ عوارض را پرداخت کنید.

پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق سامانه پرداخت الکترونیک سداد

یکی از آسان‌ترین روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور، استفاده از سامانه سداد یا سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور است. این سامانه با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و بانک ملی ایران طراحی شده و از طریق آن به‌راحتی می‌توانید مبلغ عوارض را پرداخت کنید. نشانی سامانه برای پرداخت الکترونیکی عوارض:

https://sadadpsp.ir/tollpayment

 

پرداخت عوارض خروج از کشور با کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد

اتصال دستگاه‌های کارتخوان به سامانه پلیس گذرنامه، این امکان را فراهم کرده که بتوانید به‌راحتی عوارض خروج از کشور خود را با کمک دستگاه کارتخوان سداد پرداخت کنید.

پرداخت عوارض از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی

پرداخت عوارض با سامانه سازمان امور مالیاتی، یکی از روش‌های آسان پرداخت عوارض خروج از کشور است. برای این کار، کافی است وارد درگاه پرداخت اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور شده و پرداخت خود را انجام دهید.

پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه با دستگاه ATM

یکی از این روش‌های ساده برای پرداخت عوارض خروج، استفاده از دستگاه‌های ATM یا خودپردازهای غیرنقدی است که طی سال‌های اخیر در فرودگاه‌های کشور نصب شده‌اند. پرداخت عوارض با دستگاه خودپرداز غیرنقدی، فرآیند مشابه پرداخت از الکترونیکی را دارد.

پرداخت عوارض خروج از کشور با اپلیکیشن ها

اپلیکیشن ایوا، پیام‌رسان بله، قبضینو و…، اپلیکیشن‌های پرداخت عوارض خروج از کشور هستند که امکان نصب آن‌ها روی دستگاه‌های اندروید و iOS امکان‌پذیر است. شما می‌توانید با نصب این اپلیکیشن‌ها، هزینه‌های عوارض خروج را به‌راحتی و با گوشی خود پرداخت کنید

آیا نیاز به نگهداری رسید فیزیکی پرداخت میباشد؟

پرداخت عوارض خروج از کشور در سیستم ثبت می‌شود و معمولا متصدی پرواز نیازی به رسید پرداخت فیزیکی عوارض خروج ندارد اما برای اطمینان بیشتر می‌توانید تصویر رسید پرداخت در گوشی یا پرینت آن را همراه داشته باشید

*پرداخت عوارض خروج از کشور فقط تا پایان همان سال معتبر است. درصورتی‌که پس از پرداخت عوارض، موفق به سفر نشدید، می‌توانید رسید پرداختی یا شماره پیگیری را برای سفرهای بعدی در همان سال استفاده کنید